Uczniowie naszej szkoły od tego semestru zgłębiają temat Debat Oksfordzkich. Więc gdy tylko dowiedzieli się, że z jednym z zadań w programie jest debata zdecydowali, że będzie to debata Oksfordzka. Jest to debata która powstała na Uniwersytecie Oksfordzkim.
Zadaniem debaty jest dyskusja nad tezą. Debatują przeciwnicy tezy- drużyna propozycji oraz jej obrońcy- drużyna opozycji. Debacie przewodniczy marszałek, który ma do pomocy sekretarza czuwającego nad czasem i kolejnością wypowiedzi. W debacie biorą udział drużyny czteroosobowe. Każda osoba ma określone zadanie w zespole:
Pierwszy mówca ma za zadanie zdefiniować tezę debaty – czyli wyjaśnić, jak rozumie ją jego drużyna. Pierwszy mówca, jeśli starczy mu czasu, może też podać pierwsze argumenty. Drugi mówca podaje argumenty za tezą (Propozycja) lub przeciw tezie (Opozycja). Argumenty oczywiście uzasadnia, nie tylko wylicza. Trzeci mówca podważa argumenty strony przeciwnej. Czwarty mówca ma przede wszystkim za zadanie podsumować argumentację swojej drużyny. Każdy z mówców ma na swoje wystąpienie kilka minut w naszej debacie były to trzy minuty. Strony mogą zadawać sobie pytania lub udzielać informacji. Debata oksfordzka jest debatą punktowaną. Oprócz drużyn, Marszałka i publiczności podczas debaty obecne jest także grono Ekspertów, które ocenia obie drużyny. Ocenie podlega warstwa merytoryczna, retoryczna, mowa ciała, kultura języka, wywiązanie się mówców ze swoich ról, a także ich sposób zachowania. Ważne jest to, że zadaniem drużyn jest dyskusja nad tezą, nie zaś przekonanie Ekspertów do przyjęcia konkretnego stanowiska. W ramach programu zostały zrealizowane dwie debaty oksfordzkie. Pierwsza 1 marca 2022 a druga 16 marca 2022. Utworzone zostały dwie drużyny jedna z klasy siódmej druga z klasy ósmej. Uczniowie przygotowując się do debaty byli już po warsztatach Bezpieczni w finansach, więc wiedzieli na co zwrócić największą uwagę, gdzie szukać informacji oraz argumentów. Na dużą pochwałę zasługuję postaw klas, które bardzo mocno wspierały swoją drużynę. Pomagały im w wyszukiwaniu informacji, układaniu argumentacji oraz mów. W wykonie tego zadania były zaangażowane obie klasy.
Pierwsza debata miała miejsce 1 marca 2022roku. Grupą propozycji została drużyna z klasy ósmej w której byli: Szymon Cholew, Aleksandra Piotrowska, Mateusz Olszówka, Kacper Wożniak. Grupą opozycji została drużyna z klasy siódmej w skład której weszli: Kacper Białogoński, Michał Klaś, Paweł Frejek, Bartosz Walkosz- Berda. W debacie również brała udział publiczność złożona z uczniów klasy 4 oraz sędziowie: pani Katarzyna Bugaj, pani Justyna Wojdyło-Celary oraz pani Wioletta Sajdak - Ruda.
Nad przebiegiem debaty czuwała Pani Marszałek Katarzyna Dworzak. Uczniowie bardzo dobrze przygotowali się do swoich wypowiedzi dbali o poprawny język, o odpowiednią formę wypowiedzi przedstawili swoje argumentację oraz starali się bronić swoich poglądów. W debacie tej zabrakło rozmowy między drużynami. Decyzją sędziów debatę wygrała drużyna opozycji.
Druga debata odbyła się 16 marca 2022 roku. Tym razem grupą propozycji została drużyna z klasy siódmej w lekko zmienionym składzie: Kacper Białogoński, Michał Klaś, Jan Góreczny, Paweł Frejek. Również w drużynie z klasy ósmej zaszły zmiany. Pierwszym mówcą tym razem został Kacper Woźniak, drugim Aleksandra Piotrowska, trzecim mówcą był Piotr Manista a czwartym Mateusz Olszówka. W tej debacie podobnie jak poprzedniej brała udział publiczność złożona z uczniów klasy 4 oraz sędziów: pani Katarzyna Bugaj, pani Anny Prażmowskiej oraz pani Wioletta Sajdak - Ruda. Nad przebiegiem debaty czuwała Pani Marszałek Katarzyna Dworzak. Druga debata Oksfordzka zorganizowana w ramach projektu: Złote szkoły NBP wyglądała jak prawdziwa debata. Uczniowie nie tylko byli bardzo dobrze przygotowani do przedstawienia swoich racji, potrafili bardzo dobrze je argumentować, mieli również przygotowane odpowiednie badania, statystyki by odpierać ewentualne pytania drużyny przeciwnej. Miedzy drużynami wywiązała się ciekawa dyskusja, padały liczne pytania, drużyny zgłaszał informację. Podczas całej debaty uczniowie z obu drużyn nie zapominali o odpowiednim języku, kulturalnym sposobie zachowania oraz gestykulacji. Pilnowali również czasu wypowiedzi co podczas debaty jest bardzo istotne. Drużyna propozycji broniąc tezy: Płatności w Internecie są bezpieczne używała następujących argumentów: Strony do płatności elektronicznych posiadają aktualne certyfikaty bezpieczeństwa, które są aktualizowane co pól roku, zwracali uwagę dyrektywę na PSD2 dotyczącą podwójnej weryfikacji płatności, mówili o odpowiednich nazwach stron zaczynających się od https// a nie od http// by ustrzec się przed oszustwem oraz od odpowiednio zabezpieczonym sprzęcie komputerowym. Drużyna opozycji próbująca pokazać, że teza nie jest prawdziwa swoją argumentację skupiła przede wszystkim na osobach starszych, które nie koniecznie dobrze radzą sobie w Internecie, są podatni na równego rodzaju oszustwa. Skupili się głównie na oszustwach internetowych i próbach wyłudzenia danych osobowych swoją argumentacje popierali licznymi badaniami statycznymi. Tym razem debatę wygrała drużyna propozycji. Ekipa ta dużo lepiej odpierała pytania, lepiej również argumentowała a przede wszystkim zadawała więcej pytań jak i podawał wiele informacji.